Photosop Variations ile Siyah Beyaz Fotoğraf Renklendirme

Merhaba,

Hepimizin evinde geçmişin anıları olan siyah beyaz fotoğraflardan vardır; ve birçoğumuz o fotoğraflara bakarken “keşke renkli olsaydı” demişizdir. Her ne kadar siyah beyaz fotoğrafın kendine has bir güzelliği olsa da; bazen, siyah beyaz fotoğraflarımızı renklendirmek için fotoğrafçılara avuç dolusu para dökeriz. Ama bilgisayarınız varsa, biraz sabır ve biraz da renk yeteneği ile bu işi kendiniz de yapabiliriz.

Fotoğraf renklendirmek için çeşitli yöntemler olsa da ben, tek becerebildiğim yöntem olması nedeniyle, Photoshop varyasyonlarını kullanıyorum. Bu sözcüğün Türkçe karşılığı yaklaşık olarak “çeşitleme.” Bu nedenle varyasyon demeyi tercih ettim.

Photoshop programının İngilizcesini kullandığımdan anlatımda da araç isimleri kısmen İngilizce olarak geçecek.

Kendime konu olarak şair ve yazar Namık Kemal’in fotoğrafını seçtim.




Eski fotoğraflarda en sık karşılaşılan sorunlardan birisi, geçmiş yılların fotoğraf teknikleri ve kullanılan pütürlü kağıtlar yüzünden, kumlanmadır. Bazı fotoğraflarda durum o kadar kötüdür ki, rötuş yapmak zorunda kalırsınız. Ama bunun da dozunu kaçırırsanız fotoğrafın keskinliğini yok edersiniz.



Ben de, internetten bulduğun bu görüntünün çok eski ve de küçük boyutlarda olması nedeniyle biraz rötuş yapmak zorunda kaldım ve fotoğraf buna dönüştü.



İşlemler sırasında arka plana attığım asıl fotoğrafa hiç dokunmadım.

Araç kutusundan polygonal lassoyu seçtim ve (feather :4 olarak ayarlandı) fotoğrafın surat ve saç bölümünü seçip çıkardım ve ayrı bir katmana yapıştırdım. Saçları suratla birlikte çıkarıp çıkarmamak tamamen sizin tercihiniz. Ben birlikte çıkarmayı tercih ediyorum; çünkü saçın altından tenin göründüğü yerlerde sıkıntı olmasını engelliyor. Genelde koyu renk saçlarda ten rengine yakın tonlar da bulunduğundan birlikte almakta sakınca yok. Ama sarı saçlarla çalışıyorsanız iş değişebilir.



Çıkarığımız suratımızın bulunduğu katmanı seçip,  Image–> Adjustments–> Variations aracını açıyoruz ve başlıyoruz renklendirmeye.



Açılan pencerede en üstte fotoğrafımızın orijinali ve yanında o andaki hali (current pick) duruyor. Hemen sağ tarafında fotoğrafın çalışma yaptığımız alanını seçmemizi sağlayan seçenekler bulunuyor. Shadows (gölgeler), Midtones (aratonlar), highlights (vurgu renkler) ve saturation (doygunluk) seçeneklerinden birisini seçerek istediğimiz alanda çalışabiliriz. Biz suratımızın genelini renklendireceğimiz için midtones’u seçiyoruz.

Hemen altta ise bir ayar çubuğu var: Bu ayar çubuğunu sol tarafa (fine) kaydırdıkça renk geçişlerimiz yumuşak, Sağ tarafa (coarse) kaydırdığımızda ise renk geçişlerimiz sert oluyor.

Alt tarafta ise ortada resmin o andaki hali (current pick) ve etrafında ise renkler paleti bulunmakta. İstediğimiz rengi bulana kadar üzerine tekrar tekrar tıklayarak doğru rengi ekleyebiliriz. En sağda ise fotoğrafın renklendirdiğimiz bölümünün karanlık ve aydınlık ayarını alta (darker) ve üste (lighter) tıklayarak yapabiliriz.

Katmana renk varyasyonu uyguladıktan sonra Image–>Adjustments menüsü altında bulunan diğer renk ve ışık ayarlarından istediğimiz şekilde ince ayar yapabiliriz.

Uyguladığımız renk varyasyonu ile aşağıdaki gibi bir surat rengi elde ettik.



Daha sonra yine arka plan resmimizden saçları ve kaşları ve sakalı içeren bir katman oluşturduktan sonra yukarıdaki işlemin aynısını uyguluyoruz. Ancak burada saçlarımızın koyu renkli olacağını varsayarak biraz daha karanlık ve koyu renkler uyguluyoruz.

Burada ayarı tutturmakta zorlanırsanız ve saçlarınız da siyaha yakınsa Araç kutusundan burn tool’u kullanarak saçları biraz yakabilirsiniz. Ancak çok yumuşak olmanız gerektiğini unutmayın. Aynı şekilde renk ve ışık ayarlarını istediğiniz gibi uygulayabilirsiniz.







Daha sonra elbiseye geçtim ve şairin üzerindeki redingot için o yılların çokça tercih edilen rengi olan kahverengiyi seçtim.


Papyon ve gömlek ayrı ayrı katmanlar oluşturdum. Papyon için bordoya kayan bir renk seçtim. Gömleğin patlamasını engellemek için üzerine çok hafif bir renk uyguladım ama hangi renk olduğunu unuttum

Gözleri de ayrıca seçip bir miktar koyulaştırdım ki gri tondan siyaha doğru geçsin. Ayrıca gözün beyazına da tıpkı gömlekteki gibi bir miktar renk uyguladım ki çok parlamasın. Dudaklara ayrıca bir renklendirme ihtiyacı duymadım; çünkü üst dudak bıyığın altında kalmış ve alt dudağın üzerine de bolca ışık düşüyor. Ama bazı durumlarda dudak için de ayrı bir katman ile hafif bir renklendirme gerekebilir.

Tüm bunları yaparken unutmamanız gereken nokta şu: Arka plandaki siyah beyaz resim iskelettir ve olduğu gibi kalması gerekir. Diğer katmanlar ise renkli birer maskedir.

Katmanlara renk uyguladıktan sonra Layers panelinden opacity (doygunluk) ve fill (dolgu) ayarlarını düşürmeyi unutmayın; aksi takdirde pastel boyayla boyanmış gibi keskin renk geçişleri olan komik fotoğraflarınız olur.

Bu fotoğrafı renklendirirken pek özenli davranmadım; o yüzden de bazı hatalar oluştu:

Örneğin şairin saçları renkli fotoğrafta üst tarafta daha uzun ve kabarık duruyor. Bunun sebebi ise o bölgedeki gri renklerin birbirine karışması ve benim resmi çıkarırken dikkatsiz davranmam.

Tüm işlem bittikten sonra hafif bir rötüş daha yaptım ve sonuç:



Arka plan için herhangi bir renk seçmedim; çünkü, seçeceğiniz rengi düzgün ayarlamazsanız çok göze batıyor ve özellikle saçları çıkarma sırasında oluşan hatalar çok belli oluyor

Fotoğrafın renkli hali benim monitörümde normal görünüyor; ama size nasıl görünür bilemem. Ayrıca fotoğrafın eski olması nedeniyle renkleri biraz soluk tuttum.

Aklıma gelenler şimdilik bu kadar. Eksik, gedik, yanlış bir şey varsa atış serbest. Bir faydam olduysa ne mutlu bana.

Pek Mühim Not: Bu renklendirme yöntemini bana yıllar önce öğreten eski dostum Levent’e teşekkürler. Kendisi şu aralar, yaz mevsiminin yaklaşması nedeniyle, 500 watt güç verebilen 300 watt’lık güç kaynağı yapmak için, uygun karpuz arıyor.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder