Olympus SP-590UZ Dijital Fotoğraf Makinesi İncelemesi


Merhaba,

Bugün Olympus SP590UZ DSLR benzeri makineye bir göz atacağız. DSLR benzeri makinenin ne olduğunu daha iyi anlamak için, buradaki yazıya göz atabilirsiniz.

Bugünkü yazımızda Farid Farjad yok; onun yerine, ilk gençlik yıllarımın en güzel dizilerinden “Mavi Ay” ile idare edeceğiz. Soda ve şeftali suyundan oluşan tropik karışımızla birlikte beyaz leblebimizi de yanımız alalım ve kendimizi Bruce Willis’in gevrek diyaloglarına bırakalım. (Rahmetli Alev Sezerin sesi de Bruce amcanın üstüne öyle bir oturmuş ki, adamı kendi sesiyle izleyince yadırgıyorum. )

1. GENEL ÖZELLİKLER VE GÖRÜNÜM



İncebellinin yanında görüldüğü üzere, kendisi aşağı yukarı bir çay bardağı yüksekliğinde olan, ilginç özelliklere sahip bir makine. Üzerinde barındırdığı 1/2,33 inç boyutundaki CCD sensör, 12,7 milyon piksel çözünürlükte görüntüler oluşturabiliyor.

Olympus TruePic III görüntü işlemcisine sahip olan SP590, hem optik hem de dijital görüntü sabitleme özelliğine sahip.


590UZ gerçekte, 4,6-119,6 mm arası bir odak noktasına sahip. Ancak 5,6 gibi oldukça büyük bir odak çarpanına sahip olduğu için 35 mm karşılığı 26-676 mm oluyor ki, 26X değerindeki bu optik büyütme, oldukça geniş bir aralık. Üstüne 5X değerindeki dijital büyütmeyi de eklersek 130X (3380 mm) değerine ulaşıyoruz ki, bu büyüklükte bir değer gözlem dürbünlerinde bile pek bulunmuyor. Lens üzerine, CLA-11 halka ile takılan 17N tele dönüştürücü ile 1149 mm (optik) odak uzaklığına erişilebiliyor.

Makineyi makro moduna aldığınızda ise odak uzaklığı 51 mm olarak ayarlanıyor. Makro modunda 10 cm’den çekim yapabilen makine, süper makro modunda ise 1 cm’den çekim yapabiliyor.

Geniş açı modunda 2.8 diyafram değerine sahip olan lens, maksimum yakınlaştırmaya modunda ise en fazla 5.0 değerini verebiliyor.

Kontrasta dayalı iESP otomatik odaklama sistemine sahip makinede odaklama ışığı da bulunmakta.

Işık ölçümü için ESP, merkezde ağırlık ve nokta ölçüm seçenekleri bulunmakta.

ISO değeri ise 64/100/200/400/800/1600/3200/6400 olarak ayarlanabiliyor. Ancak, 3200 ve 6400 değerleri seçildiğinde görüntü çözünürlüğü 5 mp altına düşüyor.

590UZ üzerindeki dahili flaş (800 ISO) geniş modda 0,3-9 metre; tele modunda 1,75-5 metre arasında etkili ve +/- 2 flaş telafisine sahip. Flaş modları ise şöyle:

AUTO : Flaş, zayıf ışıkta ve nesnenin arkasından gelen ışık koşullarında, otomatik olarak patlar.
REDEYE : Fotoğraflarda kırmızı goz oluşumunu azaltmak için, ön flaşların patlatılmasını sağlar.
FILL IN : Flaş, mevcut ışığa bakmaksızın patlar.
RED-EYE + FILL-IN : Kırmızı goz oluşumunu azaltan ön flaşlardan sonra, flaş mevcut ışığa bakmaksızın patlar.
FLASH OFF : Flaş kapalı.


Arka yüzde bulunan 2,7” (6,9 cm) HyperCrystal II LCD ekran, 230.000 piksel çözünürlüğe sahip. Ekranın parlaklığı ise +/- 2 değerinde değiştirilebiliyor. Hemen üstte ise % 100 görüş alanına sahip elektronik vizör bulunuyor. Elektronik vizörü sadece makineyi elime ilk aldığımda denemiştim. Hemen yanında bulunan diyoptri kadranını fark etmediğimden berbat bir görüntü kalitesine sahip olduğunu düşündüm. Daha sonra diyoptri ayarı yapıp denemek ise aklıma gelmedi.

LCD ekran / vizör geçişi ise ekranın hemen üstünde bulunan düğme ile yapılabiliyor.

Özel buton varsayılan olarak pozlama kilidine ayarlanmış; dilerseniz değiştirebiliyorsunuz.

En altta, sağda bulunan gölge ayar düğmesi ise, özellikle güneşli ortamlarda, fotoğrafını çektiğiniz nesnenin gölgede kalması durumunda, ışık ölçüm yöntemini ESP moduna geçirerek aydınlık görüntüler oluşturmanızı sağlıyor.


Olympus SP590UZ üzerinde, oldukça geniş büyütme aralığının yanı sıra, “Fine zoom” denen bir özellik de bulunmakta. Bu özelliğin tam olarak nasıl çalıştığı açıklanmamış olmakla birlikte, kullanma kılavuzunda optik zoom ve görüntü kırpma fonksiyonları birleştirilmiştir deniyor. Bu yöntemle 39X büyütme sağlanabiliyor.

Pozlama değerleri ise şöyle:

Enstantane hızı: 1/2 – 1/2000 s / < 8min (Bulb modu) / < 4 s (Gece çekimi)
Pozlama telafisi: +/- 2 EV / 1/3 adım
Pozlama ayracı: 5 kare / +/- 1/3, 2/3, 1 EV adım

590UZ üzerinde ayrıca, öngörülen odaklama ve sürekli odaklama özellikleri de bulunmakta.

Makine 3 mp çözünürlüğünde saniyede 10 kare, 5 mp çözünürlüğünde ise saniyede 6 kare çekebiliyor.


Makine 4 adet AA Ni-MH veya alkalin pille çalışıyor. Lityum ve çinko karbon pillerin kullanılması tavsiye edilmiyor. Pil yuvasının üzerinde güvenlik amaçlı bir de kilit bulunuyor.


Sol tarafta ise flash açma düğmesi, vizör diyoptri kadranı ve bağlantı noktaları bulunuyor.


Sağda ise kart yuvası bulunmakta.


Hay maşallah!


Makine aslında XD kart kullanıyor ama yukarıdaki çevirici ile micro-SD kartları da kullanabiliyoruz. Çeviriciyi dikkatli saklamak gerek, çünkü yedeği yok ve Murphy kanunları gereği, bir şeyin kaybolmaması gerekiyorsa mutlaka kaybolur.

2. DETAY ÖZELLİKLER


Mod kadranı üzerinde 8 fotoğraf modu, 1 video modu ve izleme modu bulunmakta. Fotoğraf modları şunlar:
  • Auto
  • Program
  • Diyafam öncelikli
  • Enstantane öncelikli
  • Manuel
  • Özel mod
  • Güzellik modu
  • Sahne modu
Sahne modu altında ise 19 adet hazır sahne ayarı bulunmakta. Bu ayarlar özellikle acemi kullanıcıların çok işine yarayacaktır.


Bu kuşa dikkatli bakın. Birazdan tekrar karşılaşacaksınız.

Hazır modlar şunlar:
  • Portre
  • Manzara
  • Spor
  • Gece çekimi
  • Gece portre çekimi
  • İç mekan
  • Mum ışığı
  • Günbatımı
  • Havai fişek
  • Çoklu havai fişek
  • Çoklu pozlama
  • Yemek
  • Dokümanlar
  • Gülümseme çekimi
  • Sahil ve kar
  • Kuş izleme
  • Film ön kaydı
  • Hızlı enstantane
  • Yumuşak arka plan

Kamerayı açtığımızda bizi aşağı yukarı böyle bir ekran karşılıyor.


Yönlendime tuşlarının ortasında bulunan OK tuşuna bastığımızda, o mod için değiştirilebilen ayarlar açılıyor. Yeri gelmişken hemen anlatayım. Üstteki görüntüde ISO200 yazısının hemen üstünde bulunan simge beyaz dengesini gösteriyor; yani manuel beyaz dengesi. O simgeyi seçtikten sonra lensin karşısına beyaz bir kağıt koyup makinenin arkasındaki OK tuşuna basıyorsunuz ve o renk, sizin kendi ayarladığınız beyaz oluyor. Bu yüzden, bu ayarı yaparken nasıl bir ışık altında bulunduğunuza dikkat edin.

3. KAMERA MENÜSÜ VE FOTOĞRAF İŞLEME


Menü tuşuna bastığımızda kamera menüsüne giriş yapıyoruz. Burada çekim ayarları, makine ayarları, panoramik fotoğraf çekimi ve fotoğraf işleme seçeneklerinden herhangi birisini seçebiliriz.


Çekim menülerine ve kamera ayarlarına şöyle topluca bir bakalım…


Efendim, Bendeniz makinenin fotoğraf işleme özelliklerini pek merak ettiğimden azıcık kurcalayayım dedim ve gözüme kestirdiğim bir tanesini seçtim.


“Bakalım pürüzsüz ten özelliği gerçekten çalışıyor mu?” diyerekten, aşağıdaki güzide örnek üzerinde bir deneme yaptım.


Bakalım bizim makine Amazon ormanlarını Konya Ovasına dönüştürebilecek mi?


Ben biliyordum bu makinenin hikaye olduğunu. Sonuç hüsran.

Fotoğraf işleme konusunu anlatırken bir noktaya değineyim: Fotoğraf çekimleri sırasında sürekli olarak renk ayarlarını aradım; çünkü sepia ve siyah-beyaz fotoğraf çekmek istiyordum. Makinenin her yerini kurcalamama rağmen bulamadım. Daha sonra kullanma kılavuzuna baktığımda, makinenin böyle bir modu olmadığını, bu tür efektlerin makine üzerinde bulunan fotoğraf işleme kısmından yapılabildiğini öğrendim. Böylesine güzel özellikleri olan bir makine için büyük eksiklik; zira birçok insan çektiği şeyi (sepia veya sb olarak) o anda görmek isteyecektir.

Bu bölümü burada bitirelim ve padişah fermanı gibi bir özellik tablosundan sonra örnek fotoğraflara bakalım.

4. DETAYLAR



Görüntü Algılayıcı



Efektif piksel
12 Megapiksel


Filtre düzeni
Birincil renk filtresi (RGB)


Tam çözünürlük
12,7 Megapiksel


Tip
1/2,33 '' CCD alıcı
Lens



Optik zoom
26 x (GENİŞ)


Asferik cam elemanları
4


Filtre çapı
57 mm Dönüştürücü lens takmak için CLA-11 kullan.


Odak uzaklığı
4,6 - 119,6 mm


Odak uzaklığı (35mm'ye eşdeğer)
26 - 676 mm


Yapı
14 lensler / 11 gruplar


Maksimum açıklık
2,8 - 5,0
Dijital Yakınlaştırma



Genişletme faktörü
5 x / 130 x optik yakınlaştırma ile bağlantılı
LCD



Çözünürlük
230000 piksel


Monitör ölçüsü
6,9 cm / 2,7 ''


LCD Tipi
HyperCrystal II LCD


Çerçeve yardımı
Evet


Parlaklık ayarı
+/- 2 seviyeler
Vizör



Vizör tipi
Elektronik vizör


Dioptri ayarı
Evet


Görüntü alanı
Yakl. 100 %
Odaklama Sistemi



Metod
TTL iESP otomatik odaklama kontrast bulma ile


Nokta odaklama
Evet, 143 AF alanı seçilebilir


Yüz Tanıma AF
Evet


Öngörülen AF
Evet


Manüel odaklama
Evet


Standard Mod
0,1m - ∞ (geniş) / 1,7m - ∞ (tele)


Makro mod
0,1m - ∞ (geniş) / 1,7m - ∞ (tele)


Süper Makro modu
En yakın odak uzaklığı: 1 cm


AF aydınlatma
Evet
Işık ölçüm



ESP ışık ölçüm
Evet


Nokta ölçüm
Evet


Merkezi ağırlıklı ölçüm
Evet


Çekim modunda histogram
Evet
Pozlama Sistemi



Enstantane hızı
1/2 - 1/2000 s / < 8min (Bulb modu) / < 4 s (Gece çekimi)


Pozlama telafisi
+/- 2 EV / 1/3 adımlar


Pozlama ayracı
5 kareler / +/- 1/3, 2/3, 1 EV adımları


Geliştirme fonksiyonu
Görüntü Sabitleme Modu
Gölge Ayarlama Teknolojisi
Gelişmiş Yüz Tanıma Teknolojisi
Pozlama modları



Otomatik
Evet


Otomatik Program
Evet


Açıklık önceliği
Evet


Enstantane önceliği
Evet


Manüel
Evet


Benim Modum
Evet


Güzellik
Evet
Görüntü Modları



Görüntü modu sayısı
19


Portre
Evet


Manzara
Evet


Spor
Evet


Gece çekimi
Evet


Geçe portre çekimi
Evet


İç Mekan
Evet


Mum ışığı
Evet


Günbatımı
Evet


Havai Fişek
Evet


Çoklu Havaifişek
Evet


Çoklu Pozlama
Evet


Yemek
Evet


Dokümanlar
Evet


Gülümseme Çekimi
Evet


Sahil ve Kar
Evet


Kuş izleme
Evet


Film Ön Kaydı
Evet


Hızlı Enstantane
Evet


Yumuşak Arka Plan
Evet
Hassaslık



Otomatik
AUTO / High AUTO Otomatik seçilmiş


Manüel
ISO 64, 100, 200, 400, 800, 1600, 3200*, 6400*
* Azaltılmış piksel modunda
Beyaz Ayarı



OTOMATİK BA sistemi
Evet


Kapalı
Evet


Günışığı
Evet


Tungsten
Evet


Floresan 1
Evet


Floresan 2
Evet


Floresan 3
Evet


Manüel Beyaz Ayarı (Tek tuş)
Evet


Beyaz denge ayarı
-7 Kırmızı +7 Mavi
Dahili Flaş



Çalışma menzili (geniş)
0,3 - 9 m (ISO 800)


Çalışma aralığı (tele)
1,7 - 5 m (ISO 800)


Flaş telafisi
+/- 2 EV


Modlar
OTOMATİK, Kırmızı-göz azaltma, Açık, Kapalı,
Kırmızı-göz azaltma & açık, Yavaş senkronize,
Yavaş senkronize kırmızı göz önleme ile,
Yavaş senkronize 2nci perde
Harici Flaş Kontrol



Tip
Kablosuz flaş


Uyumlu harici flaş
FL-50R, FL-36R
Ardışık Çekim



Ardışık çekim modu (Yüksek hız)
10 kare/sn / 25 kareler (3 MP modunda)
6 kare/sn / 25 kareler (5 MP modunda)


Aralıklı çekim
Evet
Görüntü İşleme



Gren azaltma
Evet


Piksel eşleme
Evet


TruePic III
Evet


Gölgelenme telafisi
Evet


Keskinlik+Kontrast
+/- 5 seviyeler


Kontrast
+/- 5 seviyeler


Doygunluk
+/- 5 seviyeler
Fonksiyon işleme



Panorama
Evet
Video İşleme



Görüntü Sabitleme Modu
Evet, Alıcı değiştirme (kapalı ses ile)
Görüntü Düzenleme



Siyah & Beyaz
Evet


Sepya
Evet


Yüz Odaklama
Evet


Center Focus
Evet


Tekrar boyutlama
Evet


Kırpma
Evet


Bir takvime ekle
Evet


Parlaklık düzeltme
Evet


Güzellik Ayarı
Evet


Kırmızı-göz azaltma
Evet


Gölge Ayarlama
Evet
Video düzenleme



Video düzenle
Evet


İndeks
Evet


Still Image Cropping
Evet
Görüntülerin İzlenmesi



Takvim
Evet


İndeks
4, 9, 16, 25 kareler


Yakınlaştırma
1,1 - 10 x


Slayt gösterisi
Evet


Döndürme
Evet


Görüntü koruma modu
Evet


Oynatma modunda histogram
Evet


Ses çalma
Evet
Video Görüntüle



Kare kare
Evet


Hızlı ileri
Evet


Geri oynatma
Evet


İndekse gir
Evet


Ses çalma
Evet
Sabit poz kaydetme



DCF
Evet


RAW
Hayır


EXIF
2,21


PIM
III


DPS
PictBridge


DPOF
Evet
Video kayıt sistemi



Kayıt formatı
AVI Motion JPEG®


Ses kaydı
Evet, format: WAV


Video kalitesi
640 x 480 / 30 kare/sn Kayıt süresi: bellek kartı kapasitesi kadar
( xD standart tip kullanıldığında 30fps ile 40s )
640 x 480 / 15 kare/sn Kayıt süresi: bellek kartı kapasitesi kadar
320 x 240 / 30 kare/sn Kayıt süresi: bellek kartı kapasitesi kadar
Not: maksimum dosya boyutu 2GB
Ses eki



Kayıt formatı
Wave formatı


Kayıt uzunluğu
4 s
Bellek



Dâhili bellek
22 MB görüntü verisi için
Görüntü boyutu



12M
3968 x 2976


5M
2560 x 1920


3M
2048 x 1536


2M
1600 x 1200


1M
1280 x 960


VGA
640 x 480


16:9
3968 x 2232
1920 x 1080
Menü



Fotoğraf Makinesinde yüklü dil seçenekleri
39
Arabirim



Hoparlör
Evet


DC giriş
Evet


Birleşik A/V & USB çıkış
Evet


Yüksek hızlı USB 2.0
Evet


HDMI™
Evet
Diğer özellikler



Mekanik Görüntü Sabitleme
Evet


Gelişmiş Yüz Tanıma Teknolojisi
Evet


Film Ön Kaydı
Evet


Zamanlayıcı
2 / 12 s


Fotoğraf Makinesi'nde Dâhili Panorama
Evet


Mükemmel Çekim Önizleme
Evet


Menu rehberi
Evet
Ölçü



Ölçüler (GxYxD)
110,1 x 89,7 x 91,0 mm


Ağırlık
435 g (pil ve kart olmadan)

5. BAŞARIM VE ÖRNEK FOTOĞRAFLAR

Makine bende 2 gün kalmasına rağmen ancak birkaç saat çekim yapabildim. Güzel yurdumun güzel insanlarının bön bön bakması da cabası oldu.


590UZ’yi elime almışken, yakınlaştırma özelliğini deneyerek başlayayım dedim. 26 mm ile çekilmiş “Kız Kalesi”. Elini sallasan kız kalesine çarpıyor zaten.


152 mm


676 mm


676 mm + 5X dijital zoom

Fotoğrafları çekerken çok zorlandım; çünkü tripodum yoktu. Özellikle son fotoğrafta objektifim bir ara Şam’ı bile gösterdi.


Deniz tarafında hava oldukça basık ve sisliydi. Deniz ile gökyüzü çıplak gözle bile ayırt edilemiyordu.


Levent, anahtarlığını bizim orada unutmuş.


Yurdum insanının ağaç sevgisi de bir başka canım.


Yanlış görmüyorsunuz; cami, kalenin içinde.


Biraz da deniz kenarında çekim yapalım. Görüldüğü gibi her şey griden ibaret.


Büyütmeyi sona dayayınca kenarlarda oluşan kararmalara dikkat.


Güneş batmadan biraz da börtü böcük çekeyim dedim ama, hem ışığın kötü olması hem de böceğin yerinde durmaması nedeniyle adam gibi netleyemedim.


Hop hoop! Aile var ulen!

Grup sekiz yapan arkadaşların yanından uzaklaştıktan sonra güneşin batmasını bekledim. Amacım makinenin ISO yeteneğini test etmekti. Bu yüzden diyaframımı ve enstantane değerimi sabitleyip sadece ISO’yu artırarak pozlar çektim.


ISO 100


ISO 200


ISO 400


ISO 800


ISO 1600

ISO çekimlerinden sonra eve giderken, bir kedi gördüm sanki. Hemen makineyi açıp birkaç poz çekmeye çalıştım.


İlk poz gayet güzeldi ama sonra acayip bir şey oldu.


Bir anda ortalık sallandı; başım döndü ve kedi, içinde sakladığı korkunç canavarı bana gösterdi.


VAY ANAM! Marslı kediler dünyayı istila etmişler de haberimiz yokmuş. TOPUK!

Marslı kediden paçayı kurtardıktan sonra eve kapağı attım ve bu kez de makinenin ISO/Gürültü değerlerini test etmeye başladım. (Sanki çok biliyormuşum gibi… )

Bu kez program modunu kullandım ve farklı ISO değerleri altında aynı pozlama değerini yakalaması için diyafram ve enstantane ayarlarını makineye bıraktım.


ISO 64


ISO 100


ISO 200


ISO 400


ISO 800


ISO 1600

Çekimler sırasında ISO değerini 800-1600’e çıkarınca makinede odaklama sorunları oluştu. Ben de biraz daha uzaktan tekrar çekmek zorunda kaldım. Zoom yaptığınızda da buna benzer sorunlar oluyordu. Tam olarak nedenini bilemiyorum.


Temel amcaya yakından bir bakış.


Her ne kadar, Cem Kesemen “Makro diye böcek çiçek çekmeyin kardeşim.” diye bizi uyarsa da, biz bildiğimizden şaşmıyoruz. Üstteki fotoğraf makro modunda alttaki ise süper makro modunda çekildi.


Çok pis CA vermiş abi yaa…


Çiçek böcük bir arada. Cem görse çıldırır.


Parkta şöyle bir bitkiye denk geldim.


Bu makro pozu…


Bu da süper makro…


Papatyanın bu kadar alengirli bir çiçek olduğunu bilmezdim.


Bunun adını bilmiyorum.


Bunu ne ara çektiğimi bile hatırlamıyorum. Ama güzel olmuş.

Çiçek böcükten sonra biraz da hayvanat çekeyim dedim. Başladım önüme ne gelirse çekmeye.


Ne güzel taşlar yav bunlar…

Mahmut abi! Gel gel! Suyun hizası dötümü geçmiyor.


Bak, yüzme bilmiyorum. Boğulursam seni oyarım ona göre.


Bu fotoğraf, nadir yakalayabildiğim karelerden birisi oldu; çünkü kırlangıçların yerden 1 metre yükseklikte ve jet hızında uçmak gibi kötü bir alışkanlıkları var.


Bu köpeoğlu da sıcaktan zor nefes alıyordu.


Ahan da gene böcük. Hem de bokböcüğü.


Çektiğim pozlar içinde en çok hoşuma gideni bu kedi oldu. Çok tedirgin bir hali var. Hemen aşağıda da abisinin fotoğrafı var.


Ben Kadir… DELİ KADİR ULEN!


La gaçın gaçın! Gadir abi sinirlendi gene.


Bu arkadaşı da mönüye zenginlik katsın diye çektim.


Nihayet insan fotoğrafı çekmek aklıma geldi.


Rasgele!!!


Deniz feneri.


Yurdum insanının deniz sevgisi.


Yer misin yemez misin?


Bu yengeci bir türlü adam gibi çekemedim. Zoom sondaydı; havada acayip rüzgar vardı; hacıyatmaz gibi sallanıyordum ve yengeç arkadaş çok utangaçtı.


Deniz kenarında martı bulmayı umuyordum ama kısmetimize şaşkın güvercinler çıktı.


Bakalım bu kuşu hatırlayabilecek misiniz? Hatırlayamayanlar bayağı bir yukarıda, hazır sahneler bölümünde “kuş izleme” yazan fotoğrafa bir daha baksınlar.


Rüzgar coşmaya başladı; eve gitme vaktidir.

Kapıdan içeriye girerken gülü görünce fotoğrafını çekmek istedim. O ara fark ettim ki, makine süper makro modundayken zoom kullanılamıyorken, makro modunda iken zoom kullanılabiliyordu. Sonuç aşağıda. Unutmadan, makro çekerken flaş kullanamıyorsunuz.


Süper makro mod.


Makro mod.


OHŞŞŞ eriklere bak!


Yerim seni erik!


Veee son olarak, 590UZ ile çektiğim 7 fotoğraftan, Hugin ile oluşturduğum bir panorama.

6. SONUÇ VE DÜŞÜNCELER

Doğruyu söylemek gerekirse, SP590UZ’yi ilk gördüğümde çok yadırgamıştım. “Kompakt makineyi biraz geliştirmişler, DSLR benzeri deyip milleti kandırıyorlar.” diye düşünmüştüm. Ama makineyi elime alıp da biraz çekim yapınca, aslında öyle olmadığını anladım. DSLR makineler kadar başarım sağlayamasa da, neredeseyse onların bütün özelliklerine sahip. Hatta bazı noktalarda onlara fark atıyor.

Makinenin en büyük artısı, sahip olduğu devasa büyütme oranı. Bunun yanısıra 1 santimetre mesafeden makro çekebilmek gibi de güzel bir özelliği de üzerinde barındırıyor.

DSLR makinelerde görmeye alışık olduğumuz profesyonel çekim (Program, manuel vs.) modlarını üzerinde barındırmakla kalmıyor, pozlama kilidi, flaş telafisi gibi ince özellikleri de bize sunuyor.

Yeni başlayanlar için birçok hazır sahneyi üzerinde barındıran makine, kendi üzerinde detaylı sayılabilecek düzeyde, fotoğraf işleme yeteneğine de sahip.

Eksik sayılabilecek noktaları ise elbette var. Örneğin, Düşük ışıkta (özellikle hareketli nesneleri) netlemekte zorlanabiliyor. Burada örnekleri yok ama, gece çektiğim bazı fotoğraflarda, ortam aydınlatması ve yardımcı ışığa rağmen 5-6 saniyeyi bulan netleme süreleriyle karşılaştım.

Nadiren olmakla birlikte yüksek zoomda ve yakın çekimlerde diyafram çok açıkken netleme sorunlarıyla karşılaştım. Yine de benim öküz z1275’ten kat kat iyi bir performans gösterdi.

Makro modda iken flaş yok. Sanırım objektifin gölgesi çekilen nesnenin üzerine düşmesin diye böyle bir şey yapmışlar ama yine de tercih bize bırakılmalıydı.

Video çekimi sırasında zoom yapamıyorsunuz; ayrıca, fabrika varsayılanı olarak mikrofon kapalı geliyor. Eğer kontrol etmek aklınıza gelmezse, benim gibi, yarım saatlik sessiz filmler çekebilirsiniz. 640×480 boyutundaki videonun 1 dakikası 100 mb olacak şekilde sıkıştırılıyor.

Malzeme kalitesi fena değil. Giriş seviyesi bir DSLR ile aynı kalitede diyebilirim. Küçük bir gövdeye sahip makinenin tutamak bölümü pütürlü plastikle kaplanmış. Ancak arka tarafta bulunan ayar tuşları, biraz sıkışık ve küçük olmuş. Basmak için özellikle parmağınızın ucunu kullanmanız gerekiyor.

Pil başarımı hakkında net bir şey söyleyemeyeceğim; zira, aldıktan sonra pilleri şarj etme şansı bulamadım. Ama daha önce yaptığım gece çekimlerinde, flaşla birlikte kullanmama ve yarım saatlik bir video çekimine rağmen, 2100 mA piller bitmemişti.

Son olarak, fotoğraf makinesi üzerinde dondurma testi yaptım. Her ne kadar bendeki makine çalışmaya devam ettiyse de; bu, bütün makinelerin çalışacağı anlamına gelmiyor ona göre. Fotoğraf çekmek için kaldırınca, yaklaşık 10 dakika önce yemekte olduğum 44’lük magnumdan bir parçanın, LCD ekranın üzerinde olduğunu ve kısmen de çerçevenin kenarından içeri girmiş bulunduğunu gördüm. Büyük şans eseri üzerindeki beyaz çikileta erimemekte ısrar etmişti. Onun yerine maraş dondurması yeseydim kimbilir neler olurdu? Bir de derler ki, fabrikasyon gıdalar sağlığa zararlıdır vs. Neyse, sonra makineyi bir güzel temizledim ve yerine koydum. Şimdi eskisi gibi çalışıyor.

Bu makineyi kimler almalı? Bu makineyi, kompakt makine kullanma aşamasını geçmiş ama DSLR almaya gücü yetmeyenler, “Gelişmiş DSLR özellikleri de olsun; ama her zaman o kadar fazla uğraşamam.” diyenler, küçük bir gövde üzerinde yüksek büyütme oranına ihtiyaç duyanlar alabilirler.

Olympus SP590UZ kdv dahil 800 – 1000 lira aralığında piyasada bulunabiliyor.

Hoşçakalın.

1 yorum:

  1. Güzel ve eğlenceli bir inceleme olmuş, okudukça güldüm. Süper olmuş. Bir kusur yakaladım, söylemezsem olmaz, çatlarım. Sepia ve siyah/beyaz ayarının çektikten sonra yapılması kusur değil, bilhakis faydalı bir özellik. Ben önceden Nikon D40x kullanıyordum, şimdi de D90 var, ikisi de renk ayarını sonradan yaptırıyor. Böylece aynı resmin hem renklisi hem sepiası hem siyah beyazı filan yapılabiliyor. Üstelik derecesi de seçiliyor. Mesela sepia yaparken hafif sarımtrak bir siyah/beyaz mı olsun, yoksa komple sarı beyaz mı olsun, ayarlanabiliyor. Bu kusur değil, bence nimet. Keşke devam etseniz bu bloga, bence gayet güzelmiş. Amazon ormanlarındaki çekime koptum valla...

    YanıtlaSil